Dzwony

Świat to za mało, gdy płyniesz ze mną.

Dzwony i dzwonki
Dzwony używane były i są do tej pory na dużych żaglowcach do celów informujących i sygnalizacyjnych. Wybija się przy ich użyciu tzw. szklanki oraz sygnały mgłowe. Lina za pomocą której porusza się serce dzwonu nazywa się ringabuliną . Wybijanie szklanek to system bicia w dzwon informujący o aktualnej godzinie wachty znajdujące się na statku.
W związku z tym, że wachty morskie trwały 4 godziny, tyle trwał jeden cykl wybijania szklanek. Przed upowszechnieniem zegarów posługiwano się klepsydrą, która odmierzała pół godziny. Po każdym przesypaniu się piasku wybijane było pół szklanki. Wachta schodzącą wybijała 4 szklanki, czym informowała następną wachtę o zakończeniu służby. Następni uderzali w dzwon co pół godziny, z tendencją rosnącą: pół szklanki co pół godziny. Czasami praktykowano również wybijanie pół szklanki 10 minut przed zakończeniem wachty, w celu poinformowania (budzenia) następnej wachty o zbliżającej się służbie.
Z dzwonami okrętowym wiąże się wiele morskich tradycji, m.in. zdjęcie bandery oraz dzwonu to ostatnie czynności, które kończą życie statku.

Wyświetlanie wszystkich 10 wyników